Co je visual storytelling? Svůj příběh nakreslete aneb vizuální příběhy.

Vítejte ve světě visual storytellingu. Je to svět, ve kterém se vyprávějí příběhy, svět představivosti, komunikace i informací.

Byl jednou jeden… to je příběh… Zjednodušeně – přidejte k příběhu obrázky.

Visual storytelling je obrazové vyprávění příběhů. Často se používá slovo: storytelling. To už známe z minulosti. Jde jednoduše o vyprávění, ale v současnosti je nejenom stále aktuální, ale navíc se posouvá na další úroveň – visual storytelling.

Ale vraťme se o kousek zpět.
Už tisíce let existuje storytelling na zprostředkování obsahu a znalostí. Storytelling hrál důležitou roli dříve, když si lidé sdělovali u ohně své příběhy.
Storytelling slouží k úspěšné komunikaci a je důležitou součástí marketingu. Obzvlášť pomáhá v dnešním on-line světě.

Společnost miluje příběhy a touží po nich. Náš svět je plný různých příběhů. Otázkou je: Jak můj příběh získá ohlas či pozornost? Jak se stane z příběhu TEN PŘÍBĚH. Jak se stane z nějakého příběhu právě ten nezapomenutelný příběh?

Než vám prozradím, jak k vyprávění pomocí visual storytelling přistupovat, vysvětlíme si, jak a kde fungují příběhy, zejména jako důležitý stavební prvek v marketingovém mixu. Příběhy se používají v nejrůznějších odvětvích a sektorech, a to na všech kanálech. Využívají se jak off-line, tak on-line, vidíme je často na sociálních sítích, jako je Instagram, Facebook, ve formě obrázků, článků, memů nebo také videí.

Storytelling je důležitým faktorem úspěchu v marketingu. Dnes už se bez něj neobejdeme. Podnik, společnost nebo výrobek – všichni mají svůj příběh. Nebo tvoří i další příběhy na vyprávění.

hČím poutavější a zapamatovatelnější, tím je lepší.

Obrázky, jak v minulosti, tak i v současnosti, hrají stále velkou roli při zapamatování. Náš mozek miluje obrázky. Proto když probíhá storytelling, vždy je to visual storytelling. Nejde už o pouhé vyprávění.

Teď přichází na řadu i obrázky. Nechte mluvit obrázky.

Platformy, jako jsou Instagram, Facebook nebo LinkedIn tvoří pro vizuální storytelling jeviště, které je důležité umět využít. Tyto platformy jsou ideálně stvořené pro příběhy a díky nim budete zapamatovatelnými – a v důsledku budete více prodávat.

Visual storytelling - vizuální příběhy a nás mozek

Co je visual storytelling aneb vizuální vyprávění příběhu?

Vysoké umění marketingu. Poselství příběhů má být primárně zprostředkováno skrze vizuální elementy a média.

Hlavně díky obrázkům na sociálních sítích, jako je Facebook a Instagram, je přenášen obsah příběhu.
Klíčové slovo video marketing – jde o obrázky, které se vzájemně propojují do sebe, zhušťují se, vytváří příběh. Obrázky dobře sdělují informace. Jsou cennými nositeli znalostí.

Visual storytelling znamená především komunikaci prostřednictvím obrázků, v kombinaci s videem a třeba i zvukem. Možná je i forma statických obrázků nebo ilustrací, které vyprávějí příběh.

Obrázky se lidí dotýkají více než psané články. Obrázky přitahují pozornost. Vzhledem k tomu, že předávání informací, tedy komunikace probíhá především na vizuální úrovní, jsou zvukové a textové prvky spíše vedlejší. Jak se říká, obrázek řekne více než tisíc slov. Obrázkům je snazší a lehčí porozumět, protože nám umožňují snazší a rychlejší přístup k obsahu.

Visual storytelling na sociálních sítích

Na Instagramu se cíleně používá výraz – příběh, přesněji STORIES. Můžete tam vkládat několik fotek za sebou, krátké video.
Facebook používá taky STORIES, nově velmi podporuje REELS, což jsou čistě videa. Na YouTube jsou to SHORTS.

Doba je rychlá a času na získání pozornosti je velmi málo. Prostřednictvím obrázkového jazyka lze vzbuzovat emoce.

Visual storytelling proto využívá obrázky, videa – díky nimž prožíváme emoce.

Proč visual storytelling tak dobře funguje?

Chcete zaujmout? Upoutat pozornost? Použijte pohyblivé obrázky. Proto je tady visual storytelling.

Skrze storytelling se aktivuje velká část našeho mozku, která je zodpovědná za zpracování emocí a zážitků. Visual storytelling je ideální pro přípravu informací takovým způsobem, aby zůstaly v jeho paměti a aby se dostaly k uživateli.

Náš jazyk však nabízí daleko více než jen mimiku, gesta, barvy. To všechno jsou formy naší komunikace. Obrazový jazyk využívá symboly, malba slouží dlouho jako všestranný nástroj. Např. emotikony – pro zjednodušenou představu jde také o část visual storytellingu (minimalistická verze).

Výhody visual storytellinguVisual storytelling

1. Odlište se od konkurence

Pokud jste na Facebooku, podívejte se na hlavní feed. Vezmeme si ho jako příklad, aktualizuje se každou vteřinu a následuje nový a nový obsah. Typický uživatel prochází svůj feed několik minut a to je vše. Pokud jste nevzbudili jeho zvědavost, tak jste prohráli. Musíte tedy vytvořit obsah, který upoutá plnou pozornost. O tom, zda je něco zajímavého, nebo ne, často rozhoduje pouze krátký pohled. První dojem je většinou vizuální.

Proto je zapotřebí vyčnívat z davu a oslovovat lidi vizuálně vzrušujícím příběhem.
Studie dokládají, že obrázky na sociálních mediích mají vyšší interakci – reakční dosah než obsah bez obrázků. Určitě jste si i sami uvědomili, že publikum mu častěji dává palec nahoru, než když je čistě textový.

Jako příklad uvedu obrázek pejska – podívejte se na tento obrázek… rozbuší se vám srdce. Teď si představte, kdybych napsala pouze text: sladké, malé štěně se dívá do kamery… cítili byste totéž? Foto vs. text.

2. Vzbuzujte emoce

Obrázky nám pomáhají transportovat více emocí. Textem se může zprostředkovat hodně textových znalostí a informací. ALE pokud chcete UPOUTAT, není text vaším CÍLEM.

Náš mozek si nemůže všechno zapamatovat, pouze to nejdůležitější. Vyprávějte vizuální příběhy. Hlavně události, které nás emočně zaujmou, se dobře ukládají do dlouhodobé paměti.

Nezapomeňte, hlavní rozhodnutí ke koupi se odvíjí na emoční bázi.

3. Více sdílení a dosahu

Podle statistiky příspěvky obsahující obrázky se sdílejí 2x více než příspěvky s pouhým textem. Používáte linkedIn, Facebook a podobné platformy pak jste už několikrát dali palec nahoru nebo sdíleli příspěvek. Jak často to byl prostý text? Jak často to byl obrázek nebo video? Studie ukazují, že obrázky na sociálních sítích mají o mnoho vyšší míru zapojení než obsah bez obrázků. prostřednictvím visual storytellingu můžete oslovit větší masy vašeho publika a zvýšit tak povědomí o vaší značce.

Internet je multiplikátor pro storytelling a visual storytelling. Všem platformám, nejen Facebooku, Instagramu a YouTube, jde o to, vyprávět příběhy – vaše každodenní zážitky. Jde o předávání informací, komunikaci a úspěšný marketing. Zejména pokud chcete na sítích zviditelnit sebe nebo svůj produkt.

PR a marketing odjakživa využívá v propagaci příběhy, ty vyprávějí o svých značkách, produktech a službách či podniku. Jenomže dneska už se nevypráví jenom verbálně, ale preferuje se on-line forma, a to vizuální – např. v on-line videích.

4. Vizuální informace se zpracovávají rychlejiVisual storytelling - fakta - Proč kreslit a prezentovat

Pár čísel… vědci zjistili, že lidský mozek zpracovává obrázky 60 000x rychleji než slova. V praxi si představte, že potřebujete text, který se skládá z mnoha symbolů, jenž musí mozek dekódovat.

To je hodně práce pro náš mozek a klade to značné nároky na naši pozornost. Kvůli vysokému toku informací z médií se naše současná schopnost absorbovat je drasticky snížila.

Nechcete, nemůžete, jste jednoduše přetíženi. Je proto důležité vytvořit pro vaši značku obsah, který vzrušujícím způsobem zprostředkuje ty nejrelevantnější informace, a to v co nejkratším čase. To vůbec není jednoduché. Proto je tady visual storytelling, který nám pomůže zprostředkovat naši zprávu/příběh.

5. Vizuální (obrazový) jazyk je univerzální

Jazyk obrázků je univerzální. Na rozdíl od písemné či ústní komunikace se u vizuální komunikace nesetkáme s jazykovou bariérou.

Příběh lze i napříč kulturami interpretovat, ale obecně platí, že obrázky odrážejí informaci univerzálním jazykem a kreativním způsobem.

Visual storytelling ve firmě

Visual storytelling je cílená metoda předávání sdělení, faktů a informací. Visual storytelling vytváří relevanci a přináší přidanou hodnotu pro B2B a B2C.

Hlavním záměrem B2C storytelling je především emocionální napojení na zákazníka, zatímco B2B storytelling si klade především za cíl předat informace ostatním společnostem zábavnou a zapamatovatelnou formou.

Příklady a druhy visual storytellingu

Osm klíčových tipů pro vyprávění vizuálních příběhů:
• Fotky
• Memy
• Gify
• Custom image – kreslené obrázky
• Grafy a diagramy
• Videa
• Animace
• Infografika

Jaká je nejjednodušší struktura vizuálního příběhu?
1. část: úvod – většinou se představuje hrdina/produkt
2. část: jádro – hrdina musí bojovat s různými monstry nebo sám se sebou
3. část: závěr – v závěru dochází k vyvrcholení, kdy hrdina vyřeší problém, který byl spuštěn v předchozích aktech, např. v pohádce porazí draka nebo monstrum nebo sebe – své problémy.

Toto je velmi jednoduchý příklad pro tvorbu scénáře.

Malý průvodce, co je zapotřebí vzít v úvahu při vizuálním vyprávění:

– Jaký je váš motiv pro vizuální vyprávění?
– Nikdy neztrácejte ze zřetele přidanou hodnotu pro zákazníka. Celé vaše vizuální vyprávění se točí kolem toho.
– Zeptejte se, zda je váš příběh zajímavý pro vaši cílovou skupinu.
– Dbejte na jednotnou vnější prezentaci.
– Zapadá váš příběh k vaši společnosti a značky?
– Použijte více obrázků a méně slov.
– Dbejte na kontext a tím i na soulad slova a obrazu.
– Nabijte svůj příběh emocionálně, ukažte lidskou stránku. Vytváří váš příběh mentální kino nebo má na příjemce aktivizující účinek?
– Buďte ve své prezentaci autentičtí a uvěřitelní.
– Vytvořte napětí vyprávěním (a řešením) konfliktů.
– Překvapte zákazníka/příjemce něčím mimořádným, obejděte se bez samozřejmosti.
– Pro svá videa a psaní používejte platformy jako Facebook, Instagram nebo YouTube.

odrazka

Zajímá vás visual storytelling (vizuální vyprávění příběhu)?

Přemýšlíte, jak vytvořit a vyprávět svůj vizuální příběh?
Napište na e-mail: info@edux.cz nebo zavoljte na 723 916 559.

Odebírání novinek

Nejsme spam! Další informace najdete v našich zásadách ochrany osobních údajů. Po přihlášení se podívejte se i do složky hromadná nebo Spam. Děkujeme

DEJTE SI ODBĚR. ZÍSKEJTE WORKBOOK A TIPY ZDARMA!

Inspirace, akce a tipy do schránky 2-3 x měsíčně.

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich https://edux.cz/obchodni-podminky/ zásadách ochrany osobních údajů https://edux.cz/obchodni-podminky/