Čmárejte příběhy, metafory, analogie. Chvete oživit obchodní komunikaci?
Věděli jste, že jen skutečný „žralok“ – obchodník ví, jak své klienty zaujmout? Jistě používá metafory a zajímavý příběh, aby uspěl.
Máte chuť vyzkoušet si prodat svůj výrobek či službu pomocí analogie a osobitého příběhu? Využijte papír, pero a vyprávějte svůj příběh. Budete příjemně překvapeni, jak velkolepý úspěch sklidíte.
Čmárejte, kreslit nemusíte.
Zkuste zapojit i jednoduché kresbičky. Jak to můžete pojmout? Máte 3 možnosti.
Analogie – podobnost, přiměřenost neboli srovnání dvou odlišných věcí, které se ovšem k sobě něčím přitahují a podobají.
Příklad: Co spojuje stůl a židli? Jistě to, že jsou to kusy nábytku, i když zcela odlišného.
Co mají společného zákazník a prodavač? Jsou to složky obchodního dění, i když každý na jiné straně barikády.
Metafora – přenesení významu, díky jazykové šikovnosti přibližuje význam věci v různých druzích podobnosti.
Příklad: Práci obchodníka rozumím. – Jsem obchodníkem tělem i duší.
Dnes v práci plynul čas pomalu. – Dnes se to v práci vleklo jako slimák.
Příběh – slovo dělící se na dvě slabiky připomíná popis děje, který se stal anebo je vymyšlený. Každý z nás může vyprávět svůj příběh, zážitky ze dne, z práce, z výletu. Jsou to vlastně správně formulovaná slova, která upoutají a osloví. Na tom, zda je to pravda či lež, nezáleží.
Jaký význam má čmárání v obchodě?
Chcete-li uspět v komunikaci směrem k zákazníkovi, je potřeba komunikovat pestře a zapojte i čmárání- jednoduché kreslení. Zamyslete se nad svým přístupem ke klientovi.
Příklad: Zákazník přijde do realitní kanceláře a chce si koupit dům. Nadšený makléř ho ihned zahrne parametry, cenami a naučenou omáčkou. Mele pantem a klienta nepustí ke slovu, jede jako kolovrátek. Myslíte si, že takto zákazníka osloví?
Což takhle nabídnout možnosti bytů a uvést pronikavý příběh.
Vzpomeňte si, jak to bylo, když vybírali s manželkou svůj byt? Jaká kritéria pro ně byla důležitá? Čemu by se dnes raději vyvarovali. Poradit a upoutat svými zkušenostmi. Vyprávění klidně osvěžit metaforou, že se manželka cítí v bytečku jako ryba ve vodě a plane blahem.
Příklad: Jdete koupit do obchodu manželce nový parfém? Jak vyhledáte ten pravý a jediný? Co když se jí nebude líbit? Oslovíte prodavačku, která začne nabízet desítky vůní, se kterých jste ovšem ihned paf a už nevíte, která byla ta, co se vám líbila.
Najednou se vás prodavačka zeptá, co má vaše žena ráda, jestli růže, fialky, lilie, magnólii, šeřík apod. Také ji zajímá, kolik má let a či je sportovkyně? Ke každé dívce se hodí jiná vůně. Začne vyprávět, jak vybírala parfém pro svou sestru ona a co jí nakonec pomohlo. Začnete vzpomínat a konečně se rozhodnete pro správnou vůni.
Úspěšný prodej, rovná se, lidsky komunikující prodavač s úsměvem na tváři. Co bonus ve formě lepšího zapamatování si vás nebo vašeho produktu?
Čmárejte. Jednoduše a ne umělecky. Osvěžit komunikaci v obchodních kruzích metaforou a příběhem je řešení, které povznese a upevní vztahy mezi prodavačem a zákazníkem. Lidé lépe rozumí výrokům laika než naučeným frázím a parametrům výrobku. Díky srozumitelné mluvě a zajímavému povídání si obchodník klienta vždy omotá kolem prstu.
Používáte stejné výrazy a slovní spojení? Chcete oživit svůj styl komunikace a zaujmout? Toužíte se odlišit od jiných obchodníků, kteří využívají stejné fráze? Příběhy motivují a prodávají. Zkuste to taky!
Doporučujeme workbooky, webinář nebo konzultaci:
- Jak jednoduše na sketchnoting – workbook
- Jak jednoduše kreslit postavičky
- Čmárejte si v obchodě – webinář
- Konzultace (kreslení klasicky i digitální kreslení)
Dotazy a informace k firemním tréninkům: Ing. Zdenka Tomaidesová, tel.č. 723 916 559
Těšíme se na Vás na některém z kurzů.