AKTUALITA
Jak poskytovat zpětnou vazbu?[/vc_column_text][divider line_type=“No Line“ custom_height=“10″][/vc_column][vc_column width=“1/4″][/vc_column][/vc_row][vc_row type=“full_width_background“ bg_position=“left top“ bg_repeat=“no-repeat“ bg_color=“#ffffff“ text_color=“dark“ text_align=“left“][vc_column width=“3/4″][divider line_type=“No Line“ custom_height=“30″][vc_column_text]Prožili jste nějakou situaci v práci či doma, kdy vás někdo kritizoval? Případně Vy potřebujete někoho zkritizovat? Začínáte na pozici nového vedoucího a potřebujete dávat zpětnou vazbu podřízeným? Pár tipů k zamyšlení by se Vám mohlo hodit.
Zpětná vazba je hezký, až neutrální výraz pro kritiku. Podobně šikovná je i formulace pro slabé stránky – můžeme je pojmenovat jako rezervy. Je to pozitivnější a rozhodně to více motivuje a lidi tolik nerozhodí.
Když už poskytujete zpětnou vazbu, co je dobré si uvědomit
1.) Typ člověka. Je-li to někdo velmi aktivní, jděme přímo k zpětné vazbě, tj. stručně, jasně a srozumitelně. Patří-li k přátelskému typu, buďte laskavý ve svých formulacích, ale soustřeďte se na výsledek. Člověk, který je kreativní – ukažte mu další možnosti, jak dělat věci jinak.
2.) Způsob. Využijte všechny možnosti. Auditivní – popište situaci slovně/verbálně. Pokud jste v nadřízené pozici, můžete využít i písemnou formu a kinestetickou, tj. způsob, který pomůže naučit se věci dělat jinak.
3.) Jděte přímo na „věc“. Pokud budete formální a budete situaci různě popisovat, protože je i Vám samotným nepříjemná, jenom ji zhoršíte.
4.) Zpětná vazba je skvělá, pokud je oboustranná. Vy něco řeknete a na to reaguje druhá strana – jde o vzájemnou komunikaci.
5.) Dávejte zpětnou vazbu průběžně a častěji, ne až po delší době, kdy už věci půjdou těžce napravit nebo je situace „krizová“, zejména pokud jste ve vedoucí funkci.
6.) Nejsme dostatečně konkrétní. Po zpětné vazbě se zkusme dobrat i praktických kroků, jak situaci změnit či zlepšit. Jde nám o zlepšení, a ne o popovídání si.
7.) Využívejme zpětnou vazbu i v pozitivních situacích, kdy se nám něco líbí, kdy někdo v tom, co dělá, je úspěšný. Pak zmizí nálepka, že zpětná vazba je pouze negativní.
8.) Myslete na hodnotu a důstojnost člověka, se kterým jednáte.
9.) Zpětnou vazbu / kritiku si nepleťme s pochvalou.
Závěrem:
Další pomůckou k tomu, jak někoho „kritizovat“ a přitom ho nerozladit (emočně ho „nerozložit“), je velké umění. Stojí za námahu si to trénovat. Právě asertivita je tou vhodnou cestou. Navštivte workshop „Asertivní komunikace“ nebo „Komunikace mezi nadřízeným a podřízeným“ a trénujte vhodné formulace. Pokud není aktuální termín v kurzech pro veřejnost, rádi připravíme firemní trénink.
Doporučení:
Jaká by měla být „ideální kritika“? Objektivní, dobře míněná, pomocná ruka, dobře míněná rada, posilující sebevědomí, motivace k lepší činnosti a u podřízených i motivace k výkonnosti a hlavně konstruktivní. Pak je v konečném důsledku vlastně prospěšná. Mějme na paměti, že kritika někoho blízkého je náročnější a člověk je zranitelnější. Lehčí je pro nás kritizovat cizí lidi.
Mysleme taky na budoucnost vztahů. „Ten má právo kritizovat, kdo má odvahu pomáhat.“ (Abraham Lincoln)
Dotazy ke kurzům:
Ing. Z. Tomaidesová, tel. č. 723 916 559, e-mail: tomaidesova@edux.cz.
Doporučujeme tyto tréninky:
.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=“1/4″][divider line_type=“No Line“ custom_height=“30″][vc_widget_sidebar sidebar_id=“sidebar-1″][/vc_column][/vc_row][vc_row type=“full_width_background“ bg_position=“left top“ bg_repeat=“no-repeat“ bg_color=“#ffffff“ text_color=“dark“ text_align=“left“][vc_column width=“1/1″][divider line_type=“No Line“ custom_height=“40″][/vc_column][/vc_row]